Hvordan forberede deg til B2B salg
Bedriftens representant
Som selger har du et ansvar for å representere selskapet du jobbet for på best mulig måte. Dette krever at du som selger innehar tilstrekkelig med kompetanse om produkt/tjeneste selskapet selger, kunne ordlegge deg riktig og finne gode åpningssamtaler for å vekke interesse hos poteniselle kunder. Man er kanskje fristet til å presentere på en måte du mener er den beste, men en god selger tilpasser seg og tester seg frem hele veien frem til du finner den perfekte pitchen og fremgangsmåten til å lukke et salg.
Markedene endrer seg hele tiden og det er en evig jobb om å tilpasse seg som selskap. Derfor er det viktig at selskaper, spesielt innenofr B2B markedet gir spillerom for kreativitet, slik at selger kan prestere slik selger presterer best. En godt balansert salgsmanual kan være et godt verktøy for suksessfulle forhandlinger. Vi vil derfor komme med noen tips som kan styrke selgers prestasjon, og tydeliggjøre selgers arbeidsoppgaver og prosess.
Hvor godt skal selger kjenne til produktet/tjenesten?
Forventingsavklaring er noe av det viktigste for at selgere skal kunne prestere best mulig. Selskapet må etablere godt salgsmateriell, onboarde selger på en god måte og være tilgjengelig i oppstartsfasen. Gjennomsnittsperiode på onboarding hos YBE sine salgsprosjekter er alt fra 1 måned til 3 måneder avhenger av kopleksitet på produkt/tjeneste. Dersom selger faller fra allerede i oboardingen og motivasjon svekkes, så vil ikke selger representere selskapet på best mulig måte. En selger må ha troa på det den skal selge. En selger sin oppgave er å gjøre «hjemmeleksene» i forkant med å lese seg opp på materiell, kartlegge og bli kjent med markedet selksapet opererer i og skissere opp sin egen pitch for å få eierskap.
Salgsprosesser
Etter at selger har satt seg godt inn i materien av hva selskapet skal levere, er neste steg å definere salgsprosessen. Salgsprosessen er en vital sekvens av trinn som salgsteamet tar for å konvertere en potensiell kunde til en faktisk kunde.
Den starter med prospektering, hvor selgere identifiserer og kvalifiserer potensielle kunder, før de går over til møtebooking og relasjonsbygging. I denne fasen er det viktig å forstå kundens behov og tilby en tilpasset løsning gjennom effektiv kommunikasjon og demo-presentasjoner av tjenester eller produkter.
Når tillit er bygget, fokuserer selgeren på å argumentere for verdien av løsningen, ofte ved å bruke løsningssalgsteknikker. Til slutt sikres avtalen gjennom forhandlinger, og avsluttes med en signert kontrakt. God oppfølging etter salget sikrer kundetilfredshet og legger grunnlaget for fremtidige salg.
En salgsprosess tilpasses til et hvert produkt/tjeneste. Her er det ingen fastit, og er lurt å teste seg frem.
Hvordan bli bedre selger?
Ved å jobbe gjennom salgsprosjekter hos YBE vil du kunne øke sin salgskompetanse uansett kunnskpasnivå. YBE tilrettelegger for deg som selger slik at det er enkelt å komme i gang. Du vil få veiledning hele veien både fra YBE og selskapet du skal representere. Som selger hos YBE jobber du som konsulent og har stor frihet under ansvar. Ta kontakt med oss i dag for å vite med om YBE.
Lese mer om B2B salg?
Alt du trenger å vite som salgskonsulent gjennom YBE
YBE har plattform som formidler salgsprosjekter med gode belønninger og utviklingsmuligheter innenfor B2B markedet.
Din beste rekrutterer – YBE
Test ut arbeidsforholdet før ansettelse. Skal du bruke et ordinært rekrutteringsbyrå vil det ofte koste 3 månedslønninger å ansette noen i fast stilling.
Hybrid betalingsmodell er en trend i B2B salg
Hybrid betalingsmodell balanserer incentiv og sikkerhet for selgeren, samtidig som den opprettholder motivasjonen for å oppnå gode resultater.
Tjen gode penger på B2B salg
Vi matcher ditt salgsprosjekt med b2b selgere og følger prosessen til sluttsalg. Hos oss kan du som selger bli matchet på et salgsprosjekt
Hva kjennetegner Norges beste selger?
Det finner mange gode selger i verden, både på korte og lange salgsprosesser innenfor B2B markedet. Les om viktige kjennetegn hos en selger.
Vår fremtid med B2B salg
Hybridsalg er en tilpasning til pandemien, og forventes å være den mest dominerende salgsstrategien. Det er på tide å blomstre i B2B bransjen.